Planując ślub cywilny trzeba zacząć od wyboru miejsca, w którym ma się on odbyć. Można bowiem wziąć ślub cywilny w urzędzie stanu cywilnego, ale można również zorganizować ślub cywilny w plenerze. Co ważne, nie musicie się sugerować miejscem swojego zamieszkania, bo właściwym urzędem, w którym będziecie załatwiać wszelkie formalności będzie USC właściwy dla miejsca planowanego ślubu cywilnego. Jeśli zatem mieszkacie w Krakowie, a chcecie wziąć ślub cywilny w plenerze na plaży czy w górach, to musicie udać się do urzędu właściwego dla miejsca ślubu. Jeśli zaś wybieracie ślub cywilny w urzędzie stanu cywilnego, ale w Warszawie, a nie w miejscu zamieszkania, to wszelkie formalności musicie załatwiać w warszawskim USC.
Zobacz: Zaproszenia na ślub cywilny - teksty do zaproszeń
Po wyborze miejsca zawarcia małżeństwa czas na formalności czyli zebranie potrzebnych dokumentów. Jeśli oboje jesteście pełnoletni i nie byliście wcześniej w innych związkach małżeńskich, to wystarczy udać się do USC z dowodem tożsamości i odpisem skróconym aktu urodzenia. Jeśli któreś z Was było wcześniej w związku małżeńskim, to będą potrzebne dokumenty potwierdzające ustanie tego związku np. orzeczenie sądu o rozwodzie, ustaniu lub unieważnieniu małżeństwa. W przypadku wdowy/wdowca potrzebny będzie skrócony akt zgonu małżonka. Jeśli Wasza sytuacja jest bardziej skomplikowana, bo np. w grę wchodzi związek małżeński z osobą poniżej 18 roku życia lub z cudzoziemcem, to będą potrzebne dodatkowe dokumenty. W takich sytuacjach najlepiej skontaktować się wcześniej z wybranym USC i zapytać, jakie dokumenty należy ze sobą przynieść.
Warto również przemyśleć wybór świadków na ślub cywilny, których obecność jest niezbędna dla ważności przysięgi małżeńskiej. Świadkami mogą być osoby pełnoletnie, które są w stanie zrozumieć słowa przysięgi małżeńskiej. Mogą to być osoby tej samej płci lub para - nie ma co do tego żadnych wymogów formalnych.